BVNL heeft op 15 juni 2026 schriftelijke vragen gesteld over fietsoversteekplaats van de F2 op de Hogeweg in Zaltbommel. De F2 fietsroute is een zeer kostbaar project met als doel het fietsverkeer tussen ’s-Hertogenbosch en Zaltbommel te stimuleren. Hierbij is ervoor gekozen om de fietser overal in de voorrang te zetten zodat het fietsverkeer ongehinderd de route kan volgen. Tot onze verbazing zien we nu dat de voorrangsregeling op de kruising met de Hogeweg precies andersom is. Komende uit de nieuwe tunnel moet de fietser op snelheid ineens stoppen voor het autoverkeer op de Hogeweg. Dit is een opmerkelijke vreemde situatie waarbij het doel van de F2 voorbij geschoten wordt, de (kostbare) tunnel is immers aangelegd om de stremming bij de oversteek van de N322 weg te nemen. Een betere, en verwachte keuze, was dat hier een drempel zou liggen met de fietser in de voorrang.

Ingediende schriftelijke vragen

1. In de gehele F2 fietsroute F2 is ervoor gekozen om fietsers in de voorrang te zetten, waarom is er voor gekozen om de voorrang op de Hogeweg voor het autoverkeer te laten?
2. Is de wethouder bereid om de voorrangsregeling voor de fietsoversteekplaats op de Hogeweg om te draaien zodat het doel van de F2 route het meest effectief is? Graag een toelichting.
3. Hoe wordt de veiligheid van overstekende fietsers gegarandeerd als ervoor wordt gekozen om de voorrang om te draaien?